Sofya Gezi Rehberi - Bize Yol Olsun

GEZDİKLERİMİZ/ BULGARİSTAN / SOFYA

SOFYA GEZİ REHBERİ

Tarihi 7. Yüzyıla uzanan Bulgaristan 14. yüzyılda Osmanlı egemenliğine girmiş ve 500 yıl boyunca Osmanlı İmparatorluğu ‘nun bir parçası olmuş 19. Yüzyılın başlarında Osmanlı’dan ayrılmasıyla yeni kurulan devletin başkenti olan Sofya. 2. Dünya Savaşı’ndan sonra komünist rejimle yönetilmeye başlanan Bulgaristan’ın da başkenti olarak kalmış. Bu dönmede yapılan büyük meydanlar ve binalarda Sovyet etkisi hemen fark edilmekte.

Sofya’ya geldiğimde ilk dikkatimi çeken şehrin bomboş olması oldu. Belki Haziranın sonu olmasına rağmen hava yağmurlu ve buz gibi olduğu için, Belki Pazar günü olduğu için böyle boştu bilemiyorum. Ama bu şehrin gençliği nerede diye merak ettim, oturduğumuz cafelerde gençleri tabi ki gördük ama sokaklarında cıvıl cıvıl gençler olan bir şehir değil Sofya.

SOFYA’YA NASIL GİDİLİR?

Avrupa Birliği üyesi olan Bulgaristan’a gidebilmek için Bordo pasaporta vize gerekiyor. Yeşil ve kırmızı pasaport ise üç aya kadar vizeden muaf. Burada önemli bir noktayı belirtmeliyim, Eğer Schengen Vizeniz varsa Bulgaristan’a giriş yapabiliyorsunuz. Ancak Bulgaristan’dan vize alırsanız bu vize ile diğer Avrupa ülkelerine giremiyorsunuz.

THY İstanbul’dan Sofya’ya direk uçuyor. Ancak Sofya’ya gitmek için Otobüs çok popüler. İstanbul’dan Sofya’ya düzenli olarak sefer yapan birkaç firma bulunuyor. Tabi Türkiye’ye bu kadar yakın olunca araba da bir alternatif. Ancak Sadece Sofya’ya gitmek için yeşil sigortaydı kaskoydu bir çok masraf yapıp kendi aracınızla yurtdışına çıkmanız çok mantıklı olmaya bilir. Biz tüm balkanları gezeceğimiz için Sofya’ya da arabayla geldik.

Yol geçen seneye kadar problemliymiş ama geçen sene yeni yolu tamamlamışlar. Otoyolla ilgili hiçbir sıkıntı yaşamadık. . Ne polisler çevirdi nede durduğumuz benzinliklerde rahatsız olduk. Gayet güzel dinlenme tesisleri yapmışlar. Her şey yolunda.

VİGNETTE

Otoyolu kullanabilmek için vignette almak gerekiyor. Vignette önemli bir kart . Bu kart olmadan otoyolda sadece 30 km gidebiliyorsunuz. Sınırı geçtikten 30 km sonra trafik polisleri bekliyor ve Vignette kontrolü yapıyor, cezası 150 Euro. Vignette 7 gün geçerli, cama yapıştırmak gerekiyor. Biz yapıştırmadık dikiz aynasına astık böylece dışarıdan bakınca görünüyordu. Vignette almak için, Bulgar sınır kapısını geçtikten hemen sonraki gişeye gittik burada sadece kredi kartı ile satış yapıyorlarmış. Ben genel olarak yurt dışında kredi kartı kullanmayı sevmediğim için 20 km ilerideki Shell’den aldık her 2 tarafta da fiyat hemen hemen aynı idi Gümrükte 7 Euro Benzinlikte 15 leva. Bulgaristan’dan ayrılıp Sırbistan’a giriş yaptıktan sonra, benzinlikte benzin alırken bir amca geldi Bulgar mı Sırp mı bilmiyorum “Bulgaristan’a dönmeyecekseniz Vignetnizi verir misiniz?” dedi Biz de verdik, bizim bir işimize yaramayacak nasıl olsa.

SOFYA’DA NEREDE KALINIR?

Şehir merkezinde oteller, evler, hosteller hepsi mevcut. Bütçenize göre istediğiniz yerde kalabilirsiniz. Biz merkezden biraz uzakta bir aile otelinde kaldık.

SOFYA’DA NE YENİR?

Balkanlar’da yemek hiç problem değil. Hepsi birbirinden lezzetli kebaplar, köfteler, dolmalar, çorbalar. Bu coğrafyada en son kaygılanacağınız konu yemek. Canınız ne çekiyorsa yiyebilirsiniz.

Ama içki konusuna gelince Bulgar rakısı yani Rakiya için aynı şeyi söyleyemeyeceğim. Rakıyı da Uzoyu da her şartta içebilmeme rağmen susuz sadece buzla içilen üstüne üstük su koyunca beyazlamayan bu rakı bana çok sert geldi.

SOFYA GÜVENLİ Mİ?

Edirne’deki otelimizden ayrılırken biraz kaygılı biraz heyecanlıydık. Bulgaristan’la ilgili o kadar olumsuz yorum okumuştum ki hatta bazılarından Mehmet’e bile bahsetmemiştim . Yol kesmelerden tutun da sabah kalktık arabanın lastikleri yoktu diyenlere kadar. Yazılanları gördükçe yok artık o kadar da değildir diyordum . Yinede otele yerleştikten sonra arabayı otelin parkına bırakıp taksiyle şehir merkezine gittik. Ama söylenen ve yazılan olumsuzlukların hiçbirine rastlamadık. Ne şehirde rahatsız edici bir davranış gördük ne de Yollarda. Özellikle yollarda Trafik polislerine pek çok defa rastlamamıza rağmen hiç bizi çevirmediler. Bunda Mehmetin’de payı çok büyük trafik kurallarına uymak için insan üstü bir çaba harcadı.

Bulgarlar öyle çok güler yüzlü, mutlu görünen insanlar değiller yine de konuşmaya başladıkça sıcaklıklarını hissedebiliyorsunuz. Bir şey sorduğunuzda yardımcı olmaya çalışıyorlar.

Pazar günü olması nedeniyle kiliselerde pek çok düğüne denk geldik. Bizi en çok şaşırtan düğünlerde davul zurna çalmaları oldu.

PARA BİRİMİ

Avrupa birliğinde olmasına rağmen henüz Euro kullanmaya başlamamış olan Bulgaristan Leva kullanıyor. 1 Euro=2 Leva civarında. (Haziran 2017)

BULGARİSTAN UCUZ MU?

Kesinlikle ucuz. Paraları bize göre daha değerli olmasına rağmen özellikle yiyecek içecek konusunda fiyatlar oldukça iyi.

DİL

Kiril alfabesi kullanılan ülkenin resmi dili Bulgarca. İngilizce çok yaygın diyemeyeceğim ama Türkçe bilenlerin sayısı oldukça fazla.

SOFYA GEZİLECEK YERLER

ALEXANDER NEVSKY KATEDRALİ

Sadece şehrin değil, Bulgaristan’ın da simgesi olan katedral, şehrin en ihtişamlı yapısı. Yapımında 200.000 kişinin çalıştığı ve 30 yılda tamamlanan katedral, 1877-1878 yıllarında Osmanlı-Rus Savaşı’nda ölen Rus askerleri anısına yapılmış. Alexander Nevsky Katedrali, aynı anda 10.000 kişinin ibadet edebiliyormuş Dünyadaki en büyük Ortodoks kiliselerinden biri ve şehrin en çok turist çeken noktası.

ANTİKA PAZARI

Katedralden çıkınca hemen karşıdaki parkta kuruluyor. Pazarda; tarihi paralar, madalyalar, kominizim zamanından kalma hatıra eşyalar, antika fotoğraf makineleri, ikonalar, magnetler her şey var. Fiyatlarda oldukça ucuz. Türk olduğumuzu anlayınca da ayrı bir ilgi gösterdiler.

AYASOFYA KİLİSESİ

Nevsky kilisesinin hemen yanında bulunan kilise 6. yüzyılda yapılmış Şehrin ismi bu kiliseden geliyor 16.yüzyılda Osmanlı tarafından camiye çevriliyor. 1900 li yıllarda Bulgaristan bağımsız olunca tekrar kiliseye çevrilmiş.

AZİZ NİKOLAS RUS KİLİSESİ

Küçük olmasına rağmen etkileyici, tipik bir Rus kilisesi. Altın kaplamalı kubbeleri göz kamaştırıcı olan kilisenin çanları II. Nicholas tarafından bağışlanmış.

Bu kilisenin bahçesi parkla birleşiyor. Bu parkın bir tarafında tarih bir tarafında ulusal sanat müzesi var

ULUSAL SANAT GALERİSİ

Sanat severlerin görmesi gereken bir yer Ulusal Sanat Galerisi. 50 binden fazla tarihi sanat eseri bulunan bu büyük galeride Bulgaristan’a, Bulgar halkına dair kültür ve sanat yaşantısının izlerini bulabilirsiniz.

SAİNT GEORGE (ROTUNDA) KİLİSESİ

Cumhurbaşkanlığı binasının avlusunda bulunan bu kilise, Bulgaristan’ın bilinen en eski tarihi yapısı. Serdika Antik Kenti’nin kalıntılarıyla birlikte bulunan kilise, Romalılardan kalmış. Kilise, tarihte Roma Rotundası olarak geçiyor. Cumhurbaşkanlığı sarayının kapısında nöbet bekleyen askerlerin arasından geçilerek kiliseye ulaşılıyor. Arama falan yok rahatlıkla girip gezebilirsiniz.

SVETİ SEDMOCHİSLENİTSİ KİLİSESİ (KARA CAMİ)

Şu an kilise olarak kullanılan yapı, zamanında Kanuni Sultan Süleyman’ın emriyle Mimar Sinan’a yaptırılmış. Minaresindeki kara taşlardan dolayı “Kara Cami” denmiş. 1903 yılında kiliseye çevrilmiştir. Koca Mehmet Paşa Cami, İmaret Camii ve Kara Cami olarak da biliniyor

SVETA PETKA KİLİSESİ

Bu küçük Ortodoks kilisesi, 11. yüzyılda Aziz Petka anısına yapılmış. Osmanlı zamanında boyanan bu küçük kilisede, Bulgaristan’ın ulusal kahramanı Vasil Levski’nin mezarı bulunuyor. İçine girmedik ama şehrin en modern binalarının arasında kot seviyesinin altında kalmasına rağmen halen korunan bu kiliseyi görmeden geçmeyin derim

NEZAVİSİMOST (BAĞIMSIZLIK) MEYDANI

Largo’nun merkezinde sarı Arnavut kaldırımlı büyük bir meydan. Ve bomboş. Günün çok farklı saatlerinde bu meydanda bulunduk hep aynı kimsecikler yok.

Largo 1950lerde yapılan 3 sosyalist haşmetli binalar topluluğu. Zamanında Kominist parti merkezi ve diğer devlet daireleri tarafından kullanılmış. Günümüzde LARGO TZUM mağazası, Başkanlık Sarayı, Bakanlar Kurulu ve Hotel Balkan’a ev sahipliği yapmakta

BANYABAŞI CAMİİ

Mimar Sinan’ın eseri olan Banyabaşı Cami, Avrupa’nın en eski camilerinden biri. Caminin kubbesi ve minaresinin yüksekliği dikkat çekiyor. Banyabaşı Cami, günümüzde Sofya’da ibadete açık olan tek cami

CYRİL VE METHODİUS ANITI

Bu isimleri Balkanlar gezisi sırasında çok duyduk. Balkanlarda Kiril alfabesi kullanıldığını biliyordum ama bu 2 kişiyi Balkan gezim sırasında öğrendim. Kiril ve Metodius MS 9. yüzyılda Selanik’te doğmuş olan 2 rahip kardeş, Glaolitik alfabeyi geliştirerek İncili Slav diline çevirmeyi başarmışlar. Bu sayede Slavlar arasında hrıstiyanlığın yayılmasını sağlamışlardır. Bu alfabe eski slav dilinin yazılabilmesi için geliştirilen ilk alfabe ve Kiril alfabesi bu alfabeyi temel almış. Aziz ilan edilen kardeşlerin heykeli Sofya milli Kütüphanesi önünde.

Bunların dışında aslında gitmeyi planladığım parklar vardı ama hava soğuk olduğu için daha fazla dışarıda kalmak istemedik. Bu parklardanda bahsedeyim.

CİTY GARDEN

Şehrin eski parkı ve Ivan Vazov Tiyatrosu da burada ülkenin en eski ve büyük tiyatro binası olan Ivan Vazov Tiyatrosu Viyanalı mimarlar tarafından yapılmış ve 1907 yılında kullanıma açılmış.

BORİSOVA GRADİNA PARKI

Burası sadece bir park değil; içerisinde 1200 hayvanın bulunduğu büyük bir hayvanat bahçesi; spor sahaları, yürüyüş yolları ve Kardeşlik Anıtı’nın bulunduğu büyük bir kompleks.

CENTRAL MARKET HALL (TSENTRALNİ HALİ)

Bulgarların günlük sebze-meyve-et vs. ihtiyaçlarını karşıladığı iki katlı yapı Banyabaşı Camii’nin tam karşısında.

BOYANA KİLİSESİ

Sofya'nın 8 km. güneyinde, bir ortaçağ Ortodoks Kilisesidir.

1979’da UNESCO Dünya Mirası Listesi 'ne girmiş. Farklı dönemlerde inşa edilmiş üç ayrı yapıdan oluşan kilisenin en önemli özelliği, iç duvarlarındaki freskler olduğu söyleniyor.